
كنت واقفة من شوية على الطريق الدائري والجو ليل وعمالة أدعي ربنا ألاقي عربية لأني كنت خا.يفة من جوايا، ووسط ما أنا بشاور للعربيات وفجأة لقيت عربية ميكروباص بتقف قدامي وبينزل منها اتنين وبيحطوا سكـ،ـينة على رقبتي وبيركبوني بالعافية، لحظات حسيت فيها برعىب مالوش أول من آخر، لحظات صعبة مكنتش أتخيل إنها ممكن تحصل معايا، وفي النهاية لقيت نفسي مرمية على الدائري وهىدومي متقطـ،ـعة ومش حاسة بنفسي اطلاقًا..
-
اطلق سراح ابينوفمبر 20, 2025
-
فوائد الكوسهنوفمبر 20, 2025
-
40 معتمرانوفمبر 19, 2025
من ستر ربنا لقيت عربية فيها راجل وست خدوني وودوني لحد باب العمارة اللي ساكنة فيها ومشيوا، وطلعت على الشىقة وأنا منهـ،ـارة ومش شايفة قدامي من كمية الدموع اللي في عنيا، وأول ما طلعت وخبطت أبويا فتحلي اللي كان قلـ،ـقـ،ـان أوي لأن موبايلي كان مقفول..
أول ما شوفته اترميت في حضــ,,ـنه وبدأت أبكي بهيسـ،ـتريا شـ،ـديدة، أبويا كان جسمه بيتنـ،ـ،ـفض من الانفـ،ـعال والخـ،ـوف، أمي حاولت تصىرخ بس منعها وحاول يتكلم معايا بس مكنتش قادرة أهمس ولا اتكلم بنص كلمة، وهو صبر عليا، صبر كتير لحد ما دخلت أوضتي..
فضلت أبكي لحد نص الليل، لحد ما حكيت لأمي وطبعًا مع منظري وهىدومي كل حاجة اتكشفت، وخرجت أمي تلطم وتترعىش وكأنها هتموـ,ـت لما عرفت إن بنتها حصل عليها اعنداء كامل، بنتها المخطوبة واللي هتتجوز قريب، أبويا وقع من طوله وكانت هتجيله جىلطة لولا إن ربنا سترها وفي النهاية مكنش فيه حل إلا إننا نروح نعمل بلاغ في قسم الشرطة..
فعلا روحت أنا ووالدي وقعدت مع الظابط اللي كان محترم بزيادة وسمع مني للنهاية وطلب مني أوصفله المكان بالظبط، وفعلًا راح هناك وكانت الصدفة إن كان فيه محل تحت الدائري معلق كاميرا تجيب فوق الكوبري، وفعلًا راجعوا الكاميرا الوحيدة وظهر الميكروباص وأنا واقفة ودخلوني بالعافية واتحركوا، بس بسبب قلة الضوء مقدروش يوصلوا لأرقام العربية، واتعمل المحضر والظابط لما لقى والدي بيبكي زي الأطفال وعده إنه هيحل الموضوع خلال أيام مهما حصل..
ورجعنا البيت وفضلت منعزلة في أوضتي مش قادرة أخرج ولا اتكلم ولا أقول أي حاجة، ولأن أبويا راجل محترم ورغم إن أمي قالتله من حرــ,,ـقتها حلول حىرام قالها إنه هيصارح خطيبي بكل حاجة، وهو حُر إما يكمل أو يفىسخ الخطوبة، وفعلًا اتصل بيه وجابه، وبعد ساعة كان خطيبي في البيت، وقفت ورا الستارة أبكي بصمت وأسمع اللي بيتقال، أبويا وهو مكسور بدأ يحكيله كل حاجة بالتفصيل والمحضر اللي اتعمل ووراه الفيديو اللي اتصور وخده من المحل عشان يصدق، وقاله لو هتفىسخ استرنا يابني ربنا يسترك ومتحكيش..
شوفت خطيبي اللي ياما عاملته وحىش وضىايقته بيحضــ,,ـن أبويا وبيطبطب عليه وبيقوله إنه يعتبر من أهل البيت وإن المشكلة مشكلته هو كمان، وإنه مش هيفىسخ الخطوبة إلا لما الظابط يوصل للي عمل كدا وبعد كدا نشوف ونقرر أحنا ممكن نعمل أيه في الموضوع ده، ولو حصل فهو هيطلع نفسه غلطان ولا يقول كلمة في حقنا، المهم يجيب حقي من اللي عمل كدا، أبويا بىاس على راسه وفضل يبكي زي العيل الصغير..








